понеделник, 12 октомври 2015 г.

Суши приготвено вкъщи!



Суши  е традиционно японско ястие от варен подправен ориз, на ролки или топки, обикновено гарниран с  риба или други морски дарове. Съществуват стотици видове суши, но няколко основни вида са най-популярни. Сушито, което се сервира на шайби увити с пресовани сушени водорасли (нори листове) се нарича маки. Именно маки е това, което приготвих и аз. Не претендирам,  че това е правилният начин на приготвяне, също така е важно да се отбележи, че има тънкости, известни само на професионалистите в тази област , с които аз не съм запозната . Но гарантирам, че резултата е абсолютно задоволителен. Другото, което може би си заслужава да се спомене, е че този любителски и непрофесионален вариант е и доста по бюджетен ;) Eто и какво ще ви е необходимо за да си приготвите маки суши в домашни условия : 

Продукти за 6 ролки или около 45 броя ( хапки)

3 броя листа от водорасли нори
150 г ориз за суши
100 г пушена сьомга ( може и сурова, ако има от къде да си набавите прясна)
2 с.л оризов оцет
1 авокадо 
1/2 краставица
1  кутия крем сирене ( аз ползвах Филаделфия)
Тук е мястото да кажа, че всички продукти, без ориза и листата нори са въпрос на вкус. Рибата може да се замени с рулца от раци или с пилешко.Краставицата със стрък пресен лук или каквото друго предпочитате. Ако обичате по- екзотични варианти ,може да сложите дори парченца портокал .

Приготвяне:

Ориза се измива хубаво и се  сварява според указанията на опаковката. Макар че, на моят беше указано, че 100 г ориз се се вари 10 мин, в 250 мл вода, но той се свари за 17 мин. и трябваше да му доливам доста вода...Така че- проверявайте и не се доверявайте сляпо на написаното. 
Изцежда се и към него се добавя оризовия оцет и се разбърква хубаво. Някъде бях чела, че е от изключителна важност, но честно казано, аз съм правила и без него и не намирам разлика. Но , в крайна сметка съм само  един лаик в това майсторство, така че може да греша.
Листата нори се режат на 2 равни части, така че се получават 6 листа. 
Сьомгата,  краставицата, авокадото се нарязват на тънки и дълги ивици.
За следващия етап е необходимо да си набавите бамбукова подложка за навиване на суши. Сигурно бихте се справили и без нея, но тя е от изключителна помощ и с нея навиването става много бързо и лесно. Моята имам от комплект за суши, закупен от магазин Лидл по време на тяхната японска седмица . Но във Фантастико съм виждала доста солиден постоянен  асортимент на продукти за направата на суши в домашни условия.
Подложката се слага на работния плот, върху нея се поставя първият лист нори. С лъжица се загребва от ориза и се разпределя равномерно по листа, като дебелината трябва да е не повече от 1 см и също така се оставя празна ивица на 1см от края( там ще се съедини рулото).  Отново с помощта на лъжица, в средата на ориза се прави улей, в който се поставя по една  лентичка сьомга  и една лента  краставица. Може да комбинирате както искате.  Някои  рула може да оставите само с риба, в други да сложите от всичко, трети само с Филаделфия и краставица. ( Едни от любимите ми :) )
Когато всички продукти са поставени, с подложката се навива рулото, като се внимава да е стегнато, за да не се разпада при рязането после. С два оборота рулото е завито, но навивайте подложката докрай. Това ще помогне за по- доброто " запечатване" и плънката да се разпредели по- равномерно.

С крем сиренето може да процедирате по три начина. Първият е да разнесете равномерен слой върху ориза . Вторият е да го оформите и него на ивица при сьомгата. Третият ( и който на мен най- ми допада, а и е най- лесен)  - да намажете директно листото и върху него да постави ориза. Най- удобен е ( друг е въпросът, че на някой суши майстор сигурно би му станало зле от моите измислици :) ) , защото така оризът много лесно и хубаво залепва по листа.
Процедурата по нареждането и навиването се повтаря с всички листа. Готовите рула се редят в подходящ съд и когато всички са приготвени се пристъпва към нарязването. 
На дъска, с много остър нож всяко руло се реже на 6 или 8 части. Това преценявате вие, според това колко големи искате да се получат хапките. 



Поднасят се със соев сос,по желание и с  уасаби и  пресен джинджифил.
Надявам се, с тази публикация да съм била полезна на тези от вас, които искат да опитат да си приготвят суши вкъщи. Не е толкова страшно, колкото изглежда :) Ще се радвам ако опитате и споделите с мен и вашите варианти! 




Няма коментари:

Публикуване на коментар